مطالب بهمنی

ساخت وبلاگ

پلیس بین‌الملل، اینترپل، روز شنبه در بیانیه‌ای خواستار «هشیاری و مراقبت‌ بیشتر در کنترل مرزها» پس از دستگیری مظنون اصلی طراحی حملات تروریستی پاریس شد.

در بیانیه اینترپل که روز شنبه، ۲۹ اسفند، توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شد آمده است که دستگیری صلاح عبدالسلام، مظنون اصلی در حمله تروریستی پاریس در ماه نوامبر، می‌تواند به «تشویق همفکرانش برای آمدن به اروپا یا هر جای دیگری از جهان» منجر شود.

در این بیانیه همچنین با اشاره به پاسپورت سوری سفیدی که در اطراف استادیوم استاد دو فرانس پاریس در جریان حمله تروریستی این شهر یافت شد در مورد استفاده از پاسپورت‌های مشابه برای آمدن مظنونان به اروپا هشدار داده شده است.

اینترپل که یک بانک اطلاعاتی با عنوان پایگاه اطلاعاتی «مدارک سفری گمشده و مسروقه» از حدود ۲۵۰ هزار پاسپورت دزدیده و مفقود در سوریه و عراق دارد می‌گوید که ۱۹۰ هزار عدد از این پاسپورت‌ها خالی و سفید هستند و بنابراین می‌توانند با هر اطلاعات و عکسی پر شوند.

پلیس ضدتروریسم بلژیک روز جمعه، ۲۸ اسفند، موفق شد تا پس از گذشت حدود چهار ماه از حملات تروریستی پاریس، صلاح عبدالسلام، مظنون اصلی طراحی این حملات و دو مظنون دیگر را دستگیر کند.

آقای عبدالسلام ۲۶ ساله در جریان دستگیری از ناحیه پا زخمی شده بود اما یک روز بعد از بیمارستان مرخص شد و احتمالا به فرانسه فرستاده خواهد شد.

گزارش‌ها از ارتباط صلاح عبدالسلام با گروه حکومت اسلامی (داعش) حکایت دارند و در این صورت، او یکی از مهم‌ترین اعضای این گروه است که زنده در اختیار سرویس‌های امنیتی غربی قرار می‌گیرد.

آقای عبدالسلام و یارانش با حمله مسلحانه همزمان به چند نقطه از شهر پاریس در آبان‌ماه سال جاری ۱۳۱ نفر را کشته و صدها نفر را زخمی کردند تا بزرگ‌ترین حمله تروریستی تاریخ فرانسه به نام‌شان رقم بخورد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 142 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:41

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵ با اشاره به نتایج انتخابات هفتم اسفند خطاب به مردم نوشت که «با هم میثاق می‌بندیم که به یمن قدوم این عید تحول‌آفرین... حقیقت، صداقت، صلح‌جویی و احترام به خرد جمعی را جایگزین ناراستی، دروغ، جنگ‌طلبی و خودمحوری می‌سازیم».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در این پیام که روز شنبه، ۲۹ اسفند، منتشر شد تاکید کرد که مردم در انتخابات هفتم اسفند «صلح، دوستی و آشتی‌طلبی خویش را... با انتخاب مسئولان و نمایندگان به رخ جهانیان کشیده‌اند و همگان را به تحسین واداشته‌اند که منطق و استدلال، اساس تفکرات آنان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست».

وی در پایان این پیام نوشت که «دعا می‌کنیم در سال جدید، مسلمانان و ایرانیان... از ظلم و جنایت زیاده‌خواهان و کسانی که باعث بدنامی ... اسلام و مکتب تشیّع شده‌اند، نجات یابند».

آقای هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند، نیز در «دل‌نوشته‌ای» ضمن تبریک سال نو خطاب به مردم نوشته بود که سال ۹۴ با رأی خود نشان دادید که «روحانیت، بی‌مردم همچون پرکاهی» است که«حتی توان حفظ خود را هم نمی‌یابد».

وی در این پیام تاکید کرده بود که «به گوش خود شنیدیم فریاد شما را در وادار کردن به پذیرش اعتدال و برجام و به چشم خود دیدیم روی برگرداندن معنادارتان را از جاهلان افراطی در انتخابات ۹۴».

اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با دو میلیون و ۳۰۱ هزار رای به عنوان نفر اول در استان تهران انتخاب شد و ۱۵ تن از فهرست ۱۶ نفره مورد حمایت او به مجلس خبرگان راه یافتند.

البته هشت تن از این ۱۶ نفر در دو فهرست روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم قرار دارند.

در مقابل محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نتوانستند از استان تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یابند و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در این انتخابات شانزدهم شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نبودن محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را یک «خسارت» برای این مجلس توصیف کرد.

آقای خامنه‌ای روز ۲۸ بهمن‌ماه نیز در واکنش به کمپین‌هایی که برای رای ندادن به افراد نزدیک به او در فضای مجازی ایجاد شده بود و همچنین قرائت یادداشتی در رادیوی بی‌بی‌سی فارسی درباره این کمپین‌ها مدعی شد که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید».

پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از نزدیکان او فهرست مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس را «لیست انگلیسی» نامیدند.

با وجود این تبلیغات، گروه‌های حامی دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان توانستند در انتخابات مجلس در تهران اصولگرایان را به طور مطلق شکست دهند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، که در انتخابات مجلس به عنوان نفر اول در تهران انتخاب شد نیز در یک پیام نوروزی از اصلاح‌طلبان کشور و «به‌ویژه» محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، به دلیل دعوت مردم به شرکت در انتخابات تشکر کرد.

وی در این پیام ابراز امیدواری کرد که دولت حسن روحانی در سال آینده با همکاری مجلس دهم «گام‌های بلندی در راه شکوفایی اقتصاد و مقابله با فقر، فساد، تبعیض و کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد».

تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب با اشاره به ترکیب مجلس دهم ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت حسن روحانی پس از روی کار آمدن مجلس دهم بتواند برنامه‌های خود را بهتر اجرا کند.

آن طور که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، اعلام کرده، از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیار اصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 105 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:41

پس از ماه‌ها بحث و درگیری میان کشورهای اتحادیه اروپا بر سر پناه دادن به پناه‌جویانی که به دلیل جنگ از سوریه راهی اروپا شده‌اند، روز جمعه بیست و هشتم اسفند ماه سران بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا در اجلاس خود در بروکسل قراردادی را با ترکیه امضا کردند. 

بر پایه این قرارداد ترکیه قبول کرده‌است پناه‌جویانی که به این کشور وارد می‌شوند را ثبت نام کند و آن عده‌ای را که از نظر اتحادیه اوپا و ترکیه استحقاق دریافت پناهندگی ندارند به کشورهای خود بازگرداند. 

بهبود شرایط زیست پناه‌جویان در ترکیه نیز از دیگر وظایفی است که به عهده ترکیه گذاشته شده‌است. 

هزینه لازم برای بهبود شرایط زیست را اتحادیه اروپا می‌پردازد. اتحادیه اروپا قبول کرده‌است حدود سه میلیارد یورو برای این منظور در اختیار ترکیه بگذارد. 

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، در این اجلاس از جمله گفت که «قبول کردیم برای مبارزه با قاچاق انسان و برای ترغیب مهاجرت قانونی به اصل تعادل دست پیدا کنیم.»

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، هم روز جمعه گفت که انجام تعهدات طرفین گام به گام خواهد بود

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم درباره توافق انجام شده گفت که «باید استاندارد قوانین بین‌المللی در امور پناهندگان بازتاب خودرا در قوانین ترکیه پیدا کند».

در مقابل اتحادیه اروپا خود را موظف می‌کند که در برابر هر پناه‌جویی که ترکیه قبول می‌کند به یک پناه‌جوی سوری ویزای ورود به اتحادیه را صادر کند تا از راه قانونی و امن وارد کشور عضو اتحادیه اروپا شود. 

بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا قبول کرده‌اند که در مرحله کنونی هفتاد و دو هزار پناه‌جوی سوری را بر اساس یک سیستم تنظیمی اتحادیه اروپا بپذیرند. این که چرا کشورهای اتحادیه اروپا که تا کنون شدیداً مخالف پذیرش پناهندگان بودند، اکنون قبول کرده‌اند برپایه تقسیم‌بندی‌های انجام شده در اتحادیه پناه‌جو قبول کنند، برمی‌گردد به تهدیداتی که برای قطع پرداخت یارانه به این کشورها شده‌است. 

گفته می‌شود در قرارداد ذکر شده‌است که اگر کشورهای اروپایی در این زمینه همبستگی نداشته باشند، پرداخت‌کنندگان یارانه به این کشورها که عمدتاً آلمان و فرانسه هستند هم دلیلی برای تعهد به همبستگی اروپایی نمی‌بینند. 

علی صدرزاده، تحلیلگر سیاسی در آلمان، درباره اهمیت این قرارداد به رادیو فردا می‌گوید این قرارداد هم موفقیتی است برای خانم مرکل و هم به ترکیه این امکان را می‌دهد تا اوضاع داخلی خود را تحت‌الشعاع این قرارداد قرار دهد.

گزارش جواد کوروشی از قرارداد اتحادیه اروپا و ترکیه

امضای این قرارداد نقطه پایان سیاست‌های آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است که با سیاست خود در برابر پناه‌جویان در ماه‌های گذشته، هم در اتحادیه اروپا و هم در خود آلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 123 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:39

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود، بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه، همکاری در مبارزه با تروریسم و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد.

ایران متحد استراتژیک سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور است، درحالیکه ترکیه یکی از منتقدان دولت بشار اسد بوده است.

درحالیکه اختلاف‌های تهران و آنکارا بر سر سوریه به قوت خود باقی است، روز شنبه محمدجواد ظریف و مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای او اعلام کردند هر دو خواستار رابطه‌ای مبتنی بر صلح و ثبات در خاورمیانه هستند.

وزیر خارجه ایران صبح شنبه پس از رسیدن به استانبول در جمع خبرنگاران گفت با توجه به آنچه تهدیدهای مشترک می‌خواند، تبادل نظر درباره مسایل و تحولات منطقه‌ای ازجمله اهداف سفر او است.

روز ۱۵ اسفندماه هم احمد داود‌اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به‌همراه پنج وزیر دولت و تعدادی از کارآفرینان ترکیه به تهران سفر کرده بود.     

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 109 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:39

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج نفر به ظن ارتباط با حمله انتحاری هفته گذشته در آنکارا بازداشت شده‌اند.

دادگاه، این بازداشت‌شدگان را به «اقدام علیه تمامیت ترکیه و شهروندانش» متهم کرده است.

یکشنبه گذشته انفجاری انتحاری در یکی از مناطق مرکزی و پرتردد شهر آنکارا رخ داد. در این حادثه ۳۷ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

مسوولیت این انفجار را گروه «بازهای آزادی کردستان» - گروهی که از پ‌کا‌کا انشعاب کرده - پذیرفته است.

در چند روز گذشته نیروی هوایی ترکیه چند بار مواضع پ کا کا را در کوهستان‌های مرزی عراق هدف قرار داده است. این بمباران‌ها تا زمان دستگیری پنج مظنون حمله آنکارا ادامه داشت.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 123 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:15

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع رسمی در ترکیه نوشت که شواهد جدید نشان می‌دهد که عامل حمله انتحاری روز شنبه در استانبول، ممکن  است از سوی گروه خلافت اسلامی یا حزب کارگران کردستان یا پ‌کاکا مامور شده باشد.

در همین‌حال حزب دموکراتیک خلق‌ها، تشکل عمده حامی کردها در بیانیه‌ای اعلام کرده همچون حمله هفته گذشته آنکارا، انفجار استانبول یک حمله تروریستی بود که مستقیما غیرنظامیان را هدف قرار داد.

این بیانیه گفته هرکسی پشت این حمله باشد، اقدامش غیرقابل قبول و غیرقابل گذشت است.

هنوز هیچ گروهی مسوولیت انفجار روز شنبه در استانبول را برعهده نگرفته است.

 در این حادثه دست‌کم پنج نفر کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 170 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:15

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران به خبرگزاری فارس گفته که یکی از حادثه‌دیدگان انفجار بازار تهران، روز شنبه درگذشت.

به‌گفته آقای شهریاری این زن ۴۴ ساله از ناحیه پا، دست و شکم دچار جراحات شدید شده بود و از روز چهارشنبه در بیمارستان سینا بستری بود.

روز چهارشنبه در یک پاساژ سه‌طبقه طلافروشی در بازار تهران ، انفجاری رخ داد و در این حادثه ۳۹ نفر زخمی شدند.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود شواهدی وجود دارد که دلیل انفجار، مواد منفجره مربوط به مراسم چهارشنبه سوری نبوده است.

با این‌حال حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه گفته بود این انفجار احتمالا بر اثر مواد شیمیایی صورت گرفته و یک‌مظنون در همین رابطه بازداشت شده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:15

تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۱۲/۲۹

پروانه پورشریعتی استاد دانشیار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در بخش زبان و فرهنگ خاورنزدیک در دانشگاه ایالتی اوهایو است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 144 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:08

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه و ساعاتی پس از حمله انتحاری در استانبول گفت کشورش علیه تروریسم مبارزه خواهد کرد و با تمام قوا به این مبارزه ادامه خواهد داد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاوش‌اوغلو این سخنان را در کنفرانس خبری مشترکی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش بیان کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز شنبه در استانبول حملات تروریستی در این شهر را محکوم کرد و گفت این حملات به‌گفته او «چهره زشت تروریسم را نشان داد».
 
ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه هم روز شنبه حملات انتحاری در استانبول را بشدت محکوم کرد و گفت این حملات «بزدلانه و نفرت‌انگیز» بوده و پاریس با ترکیه همدردی می‌کند.  

وزیر خارجه آلمان هم به شهروندانش در استانبول توصیه کرده در هتل‌های خود بمانند و به گزارش‌های رسانه‌ها و دستورالعمل‌های رسمی درمورد حمله انتحاری روز شنبه توجه کنند.                    

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 139 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:08

صلاح عبدالسلام، مظنون اصلی طراحی عملیات تروریستی آبان گذشته در پاریس، از بیمارستانی در بلژیک مرخص شد و قرار است به‌زودی به فرانسه فرستاده شود. صلاح عبدالسلام، روز جمعه در جریان عملیات وسیع ضد تروریستی در بروکسل از ناحیه پا زخمی و دستگیر شد.

حملات تروریستی آبان‌ماه در پایتخت فرانسه، بیش از ۱۲۵ کشته و صدها مجروح برجای گذاشت. این حملات بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ فرانسه بود که گروه خلافت اسلامی یا داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت.

صلاح عبدالسلام ۲۶ ساله روز شنبه توسط پلیس بلژیک بازجویی شد. یک بازپرس بلژیکی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته کشورش قصد دارد او را به فرانسه بفرستد اما اگر آقای عبدالسلام اعتراف کند، فرستادن او به فرانسه با تاخیر مواجه خواهد شد.

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک جمعه شب اعلام کرد پلیس سه نفر از مظنونان حملات آبان‌ماه در پاریس را بازداشت کرده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 143 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:08

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صبح ۲۹ اسفندماه و پس از ورود به کشور ترکیه اعلام کرد که ایران می‌خواهد روابط اقتصادی‌اش با این کشور را افزایش دهد.

آقای ظریف گفته است که در دوارن پسابرجام، ایران مایل است روابط اقتصاد وسیع‌تری با همسایه غربی‌اش داشته باشد.

در سفر احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، به ایران در اواسط اسفندماه، چندین طرح و برنامه اقتصادی مطرح شده است و حال به گفته آقای ظریف در سفر وی به استانبول این طرح‌ها پیگیری خواهند شد.

آقای ظریف در سفر یک روزه خود، به مهمانی ناهار همتای ترک خود، مولود چاووش‌اوغلو رفته و قرار است با آقایان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نیز دیدار کند.

ساعاتی پس از ورود آقای ظریف به ترکیه، انفجاری در یکی از مراکز تجاری استانبول رخ داد که تاکنون دست‌کم چهار کشته برجای گذاشته است. روشن نیست که این انفجار تأثیری بر برنامه سفر آقای ظریف خواهد داشت یا خیر.

گذشته از افزایش مبادلات اقتصادی، بحران‌های سوریه و گسترش مناسبات سیاسی تهران و آنکارا از دیگر بحث‌های مذاکرات ظریف و مقام‌های ترک خواهد بود.

ترکیه روز گذشته به توافقی با سران اتحادیه اروپا دست یافت که به موجب آن مشارکت بیشتری در اسکان پناهجویان سوری خواهد داشت و تمامی این مهاجران را تا زمان تعیین تکلیف شدن پرونده پناهجویی‌شان در خود جای خواهد داد.

محمد جواد ظریف، روز گذشته نیز در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در مورد راه‌های اجرایی شدن طرح صلح سوریه گفت‌وگو کرده بود.

در این گفت‌وگو طرفین بر لزوم وجود فرایندهای سیاسی پرثباتی تأکید کرده‌اند که هم نمایندگان دولت و هم نمایندگان گروه‌های مخالف در آن مشارکت داشته باشند.

خبرگزاری تاس هم می‌گوید که هر دو وزیر خارجه موافق بوده‌اند تا در هماهنگی با یکدیگر به نفع برقراری صلح تلاش کنند.

آقای ظریف صبح روز شنبه وارد استانبول شد و مورد استقبال محسن مرتضایی‌فر، سرکنسول ایران قرار گرفت. وی روز اول فرودین ماه در ایران خواهد بود.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 122 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:59

اقتصاد ایران در ۱۳۹۴ یکی از پر تناقض‌ترین سال‌ها را در تاریخ معاصر خود از سر گذارند. از یک سو رویدادهای امیدآفرین، چشم‌اندازهای تازه‌ای را برای صنعت و بازرگانی کشور ترسیم کردند؛ ولی از سوی دیگر، واقعیت‌های موجود، با تداوم بخشیدن به رکود شدید فعالیت‌های اقتصادی، زندگی و معیشت مردم را تلخ‌تر کردند. 

حتی شاید بتوان گفت که سال ۱۳۹۴، به دلیل تناقض‌های مرتبط با مجموعه‌ای از امیدها و یاس‌ها، در تاریخ معاصر اقتصاد ایران جایگاهی استثنایی دارد:

یک) مهم‌ترین رویدادی که طی یک سال گذشته توانست ابرهای سیاه را تا اندازه‌ای از آسمان اقتصاد ایران دور کند، توافق هسته‌ای معروف به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بود که ۲۳ تیرماه گذشته بین ایران و گروه معروف به «پنج به علاوه یک» در وین امضا شد و طی مدتی کوتاه، در زمینه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، به مرحله اجرایی رسید.

با توجه به آنچه تحریم بر سر اقتصاد ایران آورد و زیان‌های مخوف دیگری که می‌توانست (در صورت شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای) بر زندگی نسل‌های کنونی و آتی کشور وارد آورد، توافق هسته‌ای وین را می‌توان دستاوردی بسیار مهم برای دولت حسن روحانی به شمار آورد.

با این رویداد، چشم‌اندازهایی تازه برای اقتصاد ایران به وجود آمد که امیدوارکننده‌تر از همه آنها پیدایش زمینه‌های مثبت برای بازگشت کشور به جامعه اقتصادی بین‌المللی بود. 

دیدار ده‌ها هیئت اقتصادی خارجی از تهران، سفر موفقیت‌آمیز حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه همراه با امضای قرارداد با مهم‌ترین شرکت‌های این دو کشور، فراهم آمدن شرایط لازم برای بازگشت دارایی‌های ارزی منجمد شده کشور در خارج، رفع تحریم‌های نفتی و بانکی و، مهم‌تر از همه، تغییر نسبی چهره ایران در محافل اقتصادی بین‌المللی، بعد از سال‌ها فرو رفتن در کام انزوایی خفقان‌آور، از پیدایش شرایطی مساعد برای رقم زدن فصلی تازه در اقتصاد کشور خبر می‌دهد. 

با این‌همه تحولات آینده در گرو چگونگی استفاده از این شرایط مساعد است. هیچ‌کس، نه در داخل و نه در خارج ایران، نمی‌تواند با قاطعیت بگوید آیا این امکانات بالقوه به دستاوردهای واقعی برای آینده کشور بدل خواهند شد یا نه.

دو) روی دیگر سکه اما، رکود نفسگیری بود که در سال ۱۳۹۴ نیز گلوی اقتصاد ایران را رها نکرد. در سالی که گذشت، فشار شدید تحریم‌های اقتصادی عملاً تداوم یافت. «برجام» در تیرماه به امضا رسید، ولی فرایند رفع تحریم‌ها در فصل پایانی سال آغاز شد و تأثیر آن بر وضعیت عمومی اقتصادی کشور ملموس نبود.

علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم، ادامه کاهش بهای نفت نیز ضربه شدیدی را بر خزانه‌داری کشور وارد آورد. بودجه ۱۳۹۴ با نفت بشکه‌ای ۵۳ دلار بسته شد، ولی بهای نفت ایران در سه‌ماهه سوم سال به زیر ۲۵ دلار سقوط کرد. کشوری که درآمد سالانه ارزی‌اش از محل نفت در اوایل دهه ۱۳۹۰ تا صد و بیست میلیارد دلار افزایش یافت، در سال ۱۳۹۴ به احتمال زیاد مجبور شد با درآمدی معادل بیست میلیارد دلار و یا حتی پایین‌تر بسازد. در همین رابطه، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با آخرین شماره هفته‌نامه «تجارت فردا» (هیجدهم اسفند ماه) می‌گوید که «شاید چنین تنگنای مالی و اعتباری در کل تاریخ کشور بی‌سابقه باشد».

*** 

نگاهی سریع به نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی ایران، ما را در شناخت بهتر کارنامه اقتصادی ایران سال ۱۳۹۴ یاری می‌دهد:

الف) حسن روحانی کاهش نرخ تورم را مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت خود می‌داند. این که بر پایه آمار رسمی کشور نرخ تورم از بالای چهل درصد در آخرین سال زمامداری محمود احمدی‌نژاد به زیر سیزده درصد رسیده، مسلماً در خور نمره‌ای خوب برای دولت یازدهم در عرصه قیمت‌ها است. 

در همان حال با نگاهی دقیق تر به این شاخص تورم، می‌توان نسبی بودن این دستاورد را مطرح کرد. اگر بر تحول نرخ تورم در سال ۱۳۹۴ متمرکز شویم، می‌بینیم که این شاخص از محدوده پانزده درصد به محدوده ۱۲ درصد کاهش یافته‌است. 

در این که انضباط مالی در دوره حسن روحانی در سطحی بسیار برتر از دوران سلف او اعمال می‌شود، تردیدی نیست. با این حال نباید فراموش کرد که میانگین نرخ تورم در جهان به سرعت رو به کاهش می‌رود و تقریباً در تمام مناطق صنعتی زیر دو درصد در جا زده‌است. 

کاهش تورم جهانی از راه کالاهای وارداتی به اقتصاد ایران منتقل می‌شود و این یکی از دلایل پایین رفتن نسبی قیمت‌ها در ایران است. از طرف دیگر تورم دوازده تا سیزده درصدی ایران همچنان در رده بالاترین نرخ‌های تورم در جهان جای دارد و یا، به عبارت دیگر، در رابطه با تحول این شاخص در جهان، همچنان در سطح بالایی است؛ و سرانجام این‌که کاهش نرخ تورم در ایران با طعم بسیار تلخ رکود همه‌جانبه در اقتصاد کشور همراه است و برای بخش بسیار بزرگی از مردم، که با بیکاری شدید دست به گریبانند، چندان محسوس نیست.

ب) و اما در زمینه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، همه شواهد از تداوم یک رکود بسیار سخت خبر می‌دهند. 

نکته مهم آن‌که بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بر خلاف تعهدات دولت حسن روحانی، که در آغاز محترم شمرده شد، از انتشار هر سه ماه یکبار آمار مربوط به نرخ رشد کشور خودداری می‌کند و تاکنون این شاخص را، حتی برای فصل اول سال، منتشر نکرده‌است. برای بخش بزرگی از محافل کارشناسی کشور، سکوت بانک مرکزی دربارهٔ مهم‌ترین شاخص اقتصاد کلان کشور یادآور روش‌های دولت محمود احمدی‌نژاد است.

مرکز آمار ایران نرخ رشد را برای نه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۴ هفت دهم درصد (۰٫۷ درصد) اعلام کرده‌است. همان منبع می‌افزاید که نرخ رشد کشور طی مدت زمان مورد نظر هم برای صنعت و هم برای خدمات منفی بوده، ولی چون گروه کشاورزی از رشد بالای سه درصد برخوردار بوده، میانگین رشد اقتصادی کشور طی سه فصل نخست سال ۱۳۹۴ به ۰٫۷ درصد رسیده‌است. 

بخشی از محافل و رسانه‌های اقتصادی کشور نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار را به دلایل گوناگون زیر پرسش برده‌اند؛ ولی حتی اگر نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار را هم بپذیریم، باز می‌بینیم که کشور همچنان در رکود دست و پا می‌زند، به این دلیل ساده که برای یک کشور در حال توسعه با جمعیت جوان نرخ ۰٫۷ درصدی رشد نشانه از نفس افتادن چرخ فعالیت اقتصادی در کشور است.

محافل کسب و کار ایران در مورد وضعیت واقعی اقتصاد کشور در ۱۳۹۴ نظری بسیار بدبینانه‌تر دارند.

به گفته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، «امروز آمارها تأیید می‌کنند اقتصاد ایران وارد سومین فصل از رشد منفی (صنعتی) و رکود عمیق شده‌است. شاخص تولید صنعتی در پاییز ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی ۲۴٫۸ درصد بوده‌است. 

همچنین شاخص تولیدات صنعتی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی یازده درصد محاسبه شده‌است. رشد تمامی بخش‌های صنعتی به جز صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی منفی بوده‌است. با توجه به این که واردات کالاهای واسطه‌ای از پاییز گذشته تاکنون روندی کاهنده داشته‌است، پیش‌بینی می‌شود که رشد صنعتی در سه ماه چهارم سال جاری نیز منفی باشد. این شرایط نشان از استمرار و تعمیق رکود در بخش صنعت دارد.» (دنیای اقتصاد، ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۴).

*** 

رکود شدید اقتصادی کشور در سالی که گذشت تنها پیامد تحریم و یا سقوط درآمدهای ارزی حاصل از نفت نبود. می‌توان گفت که دستگاه سیاست‌گذاری اقتصادی دولت حسن روحانی نیز، که در آغاز با یک تیم کارکشته و کم و بیش مبتکر قدم به صحنه گذاشت، به تدریج پویایی خود را از دست داده و در وضعیت انفعالی قرار گرفته‌است.

در سال ۱۳۹۴ نیز دولت یازدهم از پرداختن به اصلاحات در عرصه‌های گوناگون اقتصادی کشور خودداری کرد. 

نظامِ به شدت معیوب پرداخت یارانه‌های نقدی همچنان مثل گذشته با بلعیدن بخش مهمی از سرمایه‌های کشور به زندگی خود ادامه می‌دهد. قیمت‌گذاری کالاها و خدمات همچنان ادامه دارد. خصوصی‌سازی عملاً متوقف شده‌است. بانک‌های کشور تا گردن در مشکلات فرو رفته‌اند و شمار زیادی از آنها عملاً ورشکسته‌اند، ولی در زمینه مقابله با این خطر هیچ ابتکاری از سوی دولت دیده نمی‌شود. 

نظام بانشستگی کشور نیز بیش از بیش در کام دشواری‌های عظیم فرو می‌رود، بی آنکه کاری از سوی دولت انجام بگیرد... و این فهرست را می‌توان همچنان ادامه داد.

در توجیه این بی‌عملی، حسن روحانی می‌تواند بر دو دلیل عمده تکیه کند:

نخست این که وقت و انرژی دولت او می‌بایست عمدتاً بر حل و فصل پرونده هسته‌ای و خارج کردن اقتصاد کشور از مصیبت تحریم‌ها متمرکز می‌شد و بنابراین فرصتی برای پرداختن به اصلاحات نبود.

دلیل دوم این که مجلس نهم کمر به مقابله با دولت بسته بود و هر ابتکاری را، در راستای اصلاحات ساختاری، با فرو بردن آن در بحث‌های طولانی نظری و قانونی و آیین‌نامه‌ای، خنثی می‌کرد. بسته‌های سیاستی دولت حسن روحانی به دست همان مجلس خنثی شدند و لایحه برنامه پنج‌ساله ششم هم، باز از سوی همان مجلس، عملاً به دور افکنده شد.

صرف نظر از موجه بودن یا نبودن این دلایل، امروز می‌توان گفت که با توجه به حل و فصل پرونده هسته‌ای و پیامدهای انتخابات دهم، که برایند آن مجلسی هماهنگ‌تر با دولت است، موانع برای انجام اصلاحات بنیادی در اقتصاد ایران بسیار کم‌تر شده است؛ و بدون این اصلاحات، از آینده بهتر خبری نخواهد بود.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:59

گزارش‌های رسانه‌های محلی در ترکیه حاکی است پنج نفر جمعه شب با حکم دادگاهی در آنکارا به ظن ارتباط با حمله انتحاری هفته گذشته در آنکارا بازداشت شده‌اند. دادگاه این بازداشت‌شدگان را به «اقدام علیه تمامیت ترکیه و شهروندانش» متهم کرده است.

انفجار انتحاری یکشنبه گذشته در آنکارا که در یکی از مناطق مرکزی و پرتردد شهر روی داد، دست کم ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت، و مقام‌های رسمی در اولین واکنش‌ها شبه‌نظامیان کرد را متهم به دست داشتن در آن کردند.

یک روز پس از این حادثه، مقام‌های امنیتی ترکیه اعلام کردند که یکی از دو فرد مظنون به ارتکاب انفجار، زنی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، است که سال گذشته به این حزب پیوسته است.

دو روز پلیس ترکیه، ۲۰ مظنون  از جمله تعدادی وکیل دادگستری را در استانبول به اتهام ارتباط با پ‌کا‌کا دستگیر کرد، و در این میان نیروی هوایی ترکیه هم چندین بار مواضع پ‌کاکا را در کوهستان‌های مرزی عراق هدف قرار داد.

بمباران‌هایی که به گزارش خبرگزاری فرانسه تا زمان دستگیری این پنج مطنون جدید هم ادامه داشته است.

بنا بر اعلام ارتش ترکیه، ۳۰ جنگنده در حمله‌های اخیر به مواضع پ‌کاکا شرکت داشته‌اند.

خبر دستگیری و تفهیم اتهام پنج مظنون جدید در ارتباط با انفجار آنکارا را خبرگزاری دولتی آناتولی، روز شنبه ۲۹ اسفند، تنها ساعتی پیش از وقوع انفجار دیگری در استانبول، منتشر کرد.

در انفجار استانبول که نیمروز شنبه در خیابان پرتردد و توریستی استقلال روی داد که دست کم پنج تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که ۱۲ تن از آنها شهروندان خارجی هستند.

مسئولیت انفجار آنکارا را گروه «بازهای آزادی کردستان» وابسته به پ‌کاکا پذیرفته‌اند اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار امروز در استانبول را به عهده نگرفته است.

گرچه رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در ترکیه نوشته است که شواهد حاکی است پ‌کاکا یا یکی از گروه‌های مرتبط با آن در این انفجار دست داشته‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 105 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:59

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 114 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:19

خبرگزاری‌ها روز شنبه ۲۹ اسفند از انفجار بمبی در یک محله شلوغ و تجاری استانبول خبر دادند که دسته کم چهار کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش‌ها حال سه تن از مجروحان این انفجار وخیم است، و همچنین در میان مجروحان سه شهروند اسرائیلی هم گزارش شده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که این انفجار عامل این انفجار یک بمب‌گذار انتحاری بوده و محل انفجار، خیابان استقلال در بخش اروپایی شهر است.

خیابان استقلال از خیابان‌های تجاری پررفت‌وآمد این شهر است و پلیس استانبول هم‌اینک قسمت‌هایی از این خیابان که به میدان تقسیم منتهی می‌شود را بسته است.

تصاویر تلویزیونی نیز حاکی است که چندین دستگاه آمبولانس به این محل رسیده‌اند.

این انفجار در حالی رخ می‌دهد که نیروهای انتظامی ترکیه که از ماه ژوئیه شاهد انفجارهای بزرگی در شهرهای این کشور بوده‌اند در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

انفجار روز شنبه استانبول شش روز پس از آن رخ می‌دهد که یک انفجار انتحاری در آنکارا، پایتخت ترکیه، ۳۵ کشته به جا گذاشت.

گروهی از شورشیان کُرد مسئولیت انفجار آنکارا را برعهده گرفت.

ترکیه در همین حال در ماه‌های اخیر با ناامنی‌هایی از سوی گروه «حکومت اسلامی» (داعش) مواجه بوده‌است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:19

فرمانداری استانبول می‌گوید انفجاری انتحاری در روز شنبه در نزدیکی میدان تقسیم در استانبول ترکیه موجب کشته‌شدن دست‌کم ۴ نفر ازجمله بمب‌گذار شده است. در این حادثه ۲۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار در خیابان استقلال و در منطقه توریستی و یکی از مراکز اصلی خرید در شهر استانبول رخ داده است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که هلی‌کوپترهای پلیس بر فراز این منطقه به گشت‌زنی مشغولند و تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که مردم از منطقه فرار می‌کنند.

هفته گذشته انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مرکز آنکارا موجب کشته‌شدن ۳۷ نفر شد.

دولت ترکیه اعلام کرد پ کا کا مسوول حمله در آنکارا بوده است. اما گروه «بازهای آزادی کردستان» روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مسوولیت انفجار در آنکارا را برعهده گرفت و اعلام کرد برای انتقام کشته‌شدن ۳۰۰ کرد به‌دست نیروهای ترکیه این حمله را انجام داده است. این گروه از حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا انشعاب کرده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:19

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 123 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:54

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 130 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:48

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته تحقیقات روسیه روز شنبه اعلام کرد به‌نظر می رسد خطای خلبان و نقص فنی دلایل اصلی سقوط هواپیمای خطوط هوایی دوبی در جنوب روسیه هستند.

یک بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی دوبی ساعت یک بامداد روز شنبه به وقت محلی در فرودگاه روستوف-نادونو در جنوب روسیه سقوط کرد و تمام ۶۲ سرنشین آن کشته شدند.

به‌گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، خلبان هواپیمای فلای‌دوبی، پیش از سقوط سه بار برای فرود آمدن تلاش کرده اما موفق نشده است.

تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد و کارشناسانی از امارات متحده عربی، آمریکا و فرانسه به کمیسیون تحقیق خواهند پیوست.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:48

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح شنبه وارد استانبول شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر آقای ظریف در جمع خبرنگاران گفت که ایران بدنیال بهترین روابط اقتصادی با ترکیه در مرحله پسابرجام است.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت با توجه به آنچه تهدیدات مشترک می‌خواند، تبادل نظر درباره مسایل و تحولات منطقه‌ای ازجمله اهداف سفر او است.

وزارت‌خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده اقای ظریف با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر خارجه ترکیه دیدار خواهد کرد.

ایران و ترکیه در جنگ داخلی سوریه رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند اما این موضوع موجب نشده تا همکاری‌های تجاری دو کشور مختل شود.

روز ۱۵ اسفندماه احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به همراه پنج وزیر دولت و تعدادی از کارآفرینان ترکیه به تهران سفر کرده‌ بودند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 120 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:48